Monday, May 18, 2009

Secebis Bingkisan "Hadiah" Buat SMK Raja Ali : 13 Rukun Cemerlang Belajar Melalui 13 Rukun Solat

2 Mac 2009, SMK Raja Ali : Saya dan isteri berkesempatan menerima jemputan kuliah "follow-up" adik-adik mad'u saya dari SMK Raja Ali, Jalan Ipoh.

Di awalnya, saya menyatakan pada mereka bahawa mereka semua diciptakan untuk cemerlang, untuk menyahut seruan al-Falah setiap kali azan, dan bahawasanya cemerlang musuhnya bukan gagal, tetapi "baik" dan "sekadar lulus" sebagaimana ungkapan Voltaire, reformis Perancis :
"Kita semua - tanpa terkecuali seorangpun - diciptakan Tuhan di alam ruh dengan jutaan adik-beradik yang turut sama mahu mengecapi kembara alam seterusnya bernama dunia.


Namun, adik-beradik kita yang lain gagal menempat dan melayakkan diri. Kita yang terpilih. Sebuah sel sperma yang telah begitu luar biasa kelajuan dan keupayaannya menembusi segala halangan dan cabaran, akhirnya berhasil mengalahkan jutaan sel sperma lainnya, yang kemudian bersatu membentuk sel ovum dan jadilah Kita!
Kita telah menang di alam rahim maka janganlah menjadi kecundang di alam dunia ini! We born to be a winner."

Di akhirnya pula, saya akhiri mereka dengan hikmah rukun sujud dan sesuatu yang menyentuh hati menyentak jiwa mereka apabila saya paparkan video ini :


Video Janin dalam Rahim Ibu Berkeadaan Sujud Ketika Dibacakan
Ayat-ayat Suci Al-Quran


"Jika kamu pernah sujud di hadapan Tuhan di alam Ruh lantas kamu menyatakan
kamu akur Allah Tuhan kamu. Kemudian di alam rahim kamu juga sujud pada Tuhan
kamu. Kenapakah bila dilahirkan ke dunia, kamu tidak pernah kenal erti sujud
dan tunduk pada apa yang disuruh dan apa yang ditegah oleh Tuhanmu."

0 comments:

Post a Comment

 
Ibrah Paradigm Training & Consultancy. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.